Blog

Kiezen tussen Google Ads en Facebook

googleoffb
Geen categorie

Kiezen tussen Google Ads en Facebook

Och, wat was het leven vroeger toch simpel. Adverteren was simpelweg een advertentie opmaken, deze plaatsen in een krant of tijdschrift en afwachten maar. Het meten van de resultaten was echter lastig. Werkte de advertentie eigenlijk wel? En wat kreeg je eigenlijk terug voor de investering? Dit gaat tegenwoordig gelukkig anders! Bij Elgersma Online willen we dan ook resultaat voor iedere reclame-euro. Hoe we dit precies doen? Het antwoord is online advertenties.

Kiezen tussen Google en Facebook

Als je online gaat adverteren, krijg je al snel te maken met de twee marktleiders: Google en Facebook. Het kan alleen best lastig zijn om te bepalen wanneer je welk kanaal inzet. Hoe haal je nu het meeste uit jouw online advertentiebudget? Om die vraag te beantwoorden, is het goed om te weten hoe beide platformen hun advertenties aanbieden. Daar zit namelijk een groot verschil in.

Adverteren via Google
Google biedt advertenties aan op basis van zoektermen. Op het moment dat je een advertentie te zien krijgt, is er altijd een zoekopdracht aan vooraf gegaan. Dit betekent dat er dus een concrete vraag is. Google geeft ons dus de mogelijkheid om te bepalen op welke zoektermen een advertentie te zien moet zijn.

Adverteren via Facebook
Adverteren via Facebook werkt anders. Zij laten advertenties zien op basis van interesses. Facebook geeft ons de mogelijkheid om zelf een doelgroep te bepalen op basis van locatie, leeftijd, geslacht, demografische gegevens en ga zo maar door. Als wij een Facebook campagne opzetten, kiezen we dus altijd een zeer relevante doelgroep.

Kies je dan altijd voor Facebook?

Het zelf kunnen bepalen van de doelgroep is ideaal. Zo weet je zeker dat alleen relevante personen de advertentie te zien krijgen. Op het eerste gezicht kan het dan ook lijken alsof adverteren op Facebook ‘beter’ is dan adverteren op Google. Toch is dat niet zo. Wij laten het je zien aan de hand van twee voorbeelden.

Case 1: Google Ads
Voor een bedrijf dat containers verhuurt zette Elgersma Online een Google Ads campagne op. Hierbij kozen we voor Google, omdat een potentiële klant waarschijnlijk via de zoekmachine op zoek zou gaan naar een bedrijf dat containers verhuurt. Er was dus sprake van een concrete vraag.

Case 2: Facebook
Een organisatie in de kinderopvang had een aantal vacatures uitstaan. Elgersma Online ontwikkelde een Facebook campagne om deze te vervullen. Wij kozen voor Facebook omdat we in dit geval een zeer specifieke doelgroep konden bepalen. Namelijk personen die werkzaam zijn in de kinderopvang en/of met een pedagogische achtergrond, woonachtig in een bepaalde regio. Bovendien was er geen concrete vraag. Wij wilden de advertentie laten zien aan de volledige doelgroep, niet alleen aan personen die actief op zoek waren naar vacatures.

Advies over adverteren

Er is dus een wezenlijk verschil tussen de twee advertentiegiganten. Het maken van een keuze is echter niet altijd eenvoudig. Daarnaast kunnen beide opties elkaar ook nog eens versterken (bijvoorbeeld op basis van retargeting) en is het verdelen van het budget soms de beste optie. Gelukkig hoef je hier niet zelf mee aan de slag. Bij Elgersma Online zijn we dagelijks bezig met het effectief inzetten van campagnebudgetten. Altijd gericht op het beste resultaat voor jouw onderneming. Uiteraard kun je ook voor een ‘ouderwetse’ advertentie bij ons terecht. Wij adviseren je graag!

Leave your thought here

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

nl_NLDutch