Blog

De 8 belangrijkste SEO factoren voor een optimaal presterende website

8-belangrijke-seo-factoren
Geen categorie

De 8 belangrijkste SEO factoren voor een optimaal presterende website

Het aantal bezoekers is in de meeste gevallen de bepalende indicator voor de prestatie van een website. Hoe meer bezoekers je trekt, hoe sneller je de doelstellingen van je website bereikt. Dit is vaak gerelateerd aan verkoop, advertentie-inkomsten of slechts het informeren van mensen. Het is dan ook de kunst om je website zodanig te optimaliseren, dat er zoveel mogelijk bezoekers zijn die de website bereiken. Dit is waar SEO een belangrijke rol speelt. Om de vindbaarheid van de website zo effectief mogelijk te maken, moet je rekening houden met een hoop verschillende factoren. Zoekmachines gebruiken namelijk bepaalde algoritmes om websites in kaart te brengen. De mate waarin een website aan de eisen van de zoekmachine voldoet, bepaalt hoe hoog deze verschijnt in de zoekresultaten.

Google maakt bijvoorbeeld gebruik van RankBrain om bezoekers zo relevant mogelijke zoekresultaten aan te bieden. Dit programma bestaat uit geavanceerde kunstmatige intelligentie. Zo kan Google optimaal leren van bezoekers van de zoekmachine. Op basis van een enorme hoeveelheid data past het continu het algoritme aan. Voor de buitenwereld is het niet tot in specifieke details duidelijk welke factoren Google gebruikt om websites de rangschikken. Echter zijn er wel een hoop SEO tools die hierin in brede zin inzicht in hebben gegeven. Dit heeft ertoe geleid dat er vijf hoofdcategorieën zijn bepaald:

  • Domeingerelateerde factoren
  • On-page factoren
  • Off-page factoren
  • Technische SEO factoren
  • Site-level factoren

Doordat Google veruit de grootste zoekmachine is, is het raadzaam om je SEO hier zoveel mogelijk op aan te passen. Dit levert over het algemeen de meeste winst aan bezoekers op. Om meer specifiek op de hoofdcategorieën in te gaan, zijn hier de 8 belangrijkste SEO factoren voor een optimaal presterende website.

1. Backlinks

Om maar meteen met misschien wel de belangrijkste te beginnen, het verzamelen van backlinks. Je hebt een backlink op het moment dat er van een andere website naar jouw website wordt gelinkt. Hoe meer backlinks jouw website heeft, hoe meer dit aangeeft aan Google dat de inhoud van jouw website waardevol is. Een website met een groot aantal backlinks straalt namelijk een bepaalde autoriteit uit. Andere websites hebben niet voor niets de moeite genomen om naar jouw website te linken. Dit wordt algemeen beschouwd als een van de belangrijke SEO factoren die er zijn.

Doordat dit zo belangrijk is, wordt backlinking ook vaak misbruikt. Hiermee vormt het meteen een grote valkuil. Hou er rekening mee dat Google vrij goed kan inschatten of een backlink te vertrouwen is. Wanneer een backlink niet organisch is, maar meer een vorm van spam, dan valt dit onder Black Hat SEO. Als Google hierachter komt, leidt dit in veel gevallen tot een veel slechtere ranking van de website.

2. Meta-optimalisatie

De meta-optimalisatie is een vrij simpele, maar toch belangrijke stap in het optimaliseren van een website. Goede meta-omschrijvingen vertellen Google waar een webpagina over gaat en wat in grote lijnen het doel van een tekst is. Dit helpt Google om de pagina op waarde te schatten. Het gaat hierbij om drie belangrijke factoren:

  • Meta-titel: Dit is de titel van een website die als blauwe tekst in de zoekresultaten van Google verschijnt.
  • Alt-tekst afbeeldingen: De omschrijving van een afbeelding. Zo help je Google bij het bepalen van de toegevoegde waarde van een afbeelding.
  • Meta-omschrijving: Het stukje korte tekst onder de blauwe titel in de Google zoekresultaten. Door het gebruik van relevante zoekwoorden vat je zo de webpagina samen.

3. Zoekwoorden

Uiteraard spelen zoekwoorden een hele belangrijke rol. Zoekwoorden helpen Google met het uitvogelen van de inhoud van een tekst. De belangrijkste zoekwoorden waar je op wil ranken in de zoekresultaten moeten zo snel en zo vaak mogelijk terugkomen in de tekst. Ideaal is als je een of meerdere belangrijke zoekwoorden in de meta-optimalisatie laat terugkomen. Ook in kopjes en subkopjes hebben ze extra waarde.

Het is echter niet de bedoeling om de webpagina helemaal vol te proppen met deze zoekwoorden. Ze moeten wel relevant blijven en niet als spam overkomen. Ook dan ziet Google dit als Black Hat SEO en vermindert het de vindbaarheid van de website. Je kan in dat geval dus beter de inhoud van een tekst uitbreiden, zodat je een zoekwoord vaker kwijt kan.

4. Kwaliteit van de inhoud

Dankzij het continue verbeteren van de algoritmes weet Google steeds meer de focus op kwaliteit te leggen. Het doel van Google is nog altijd om bezoekers zo accuraat en uitgebreid mogelijk te helpen. Het leveren van uitgebreide, kwalitatieve en relevante inhoud is dan dus ook precies wat Google graag ziet. Plagiaat, spam en allerlei andere kortetermijnpraktijken worden dan ook steeds minder zinvol. De kwaliteit van de inhoud van een webpagina bestaat uit een aantal factoren:

  • Lengte: Uitgebreide informatie heeft altijd de voorkeur.
  • Structuur: Subkopjes, genummerde lijstjes en geordende opsommingen.
  • Nieuwheid: Recente kwalitatieve inhoud wordt gewaardeerd. Oudere teksten geregeld updaten werpt dan ook zijn vruchten af.

5. Paginasnelheid

De laadsnelheid van een pagina is niet iets waar iedereen meteen aan denkt bij SEO. Toch is dit een relatief nieuwe en belangrijke factor in de ogen van een zoekmachine als Google. Het gaat hierbij puur om de snelheid waarmee een pagina na erop te klikken gereed voor gebruik is. Grote afbeeldingen of video’s maken dit proces soms onnodig langzaam. Hiervoor hebben bezoekers soms te weinig geduld. De paginasnelheid optimaliseren betekent dat dit het liefst onder de drie seconde komt te liggen. Gelukkig bestaan er genoeg tools om de snelheid te testen en beetje bij beetje te verbeteren.

6. Mobielvriendelijkheid

Steeds meer mensen bereiken een website op een mobiel in plaats van op een computer of laptop. Deze trend hebben zoekmachines uiteraard ook ontdekt. Google heeft daarom besloten om de mate waarin een website mobielvriendelijk is zwaar mee te laten wegen. Hierbij kun je denken aan de grootte van bepaalde teksten, de structuur van de inhoud en de mate van paginagrootte pop-ups. Doordat een mobiel een kleiner scherm heeft, willen dit soort zaken het nog weleens moeilijk maken om op een website te navigeren. Dit verslechtert daarmee de gebruikerservaring. Hiervoor optimaliseren heeft een significant positief effect op de ranking bij zoekmachines.

7. Sociale relevantie

Door de sociale relevantie te bepalen krijgt een zoekmachine als Google een indruk van de autoriteit van een website. Veel betrouwbare, sociale activiteit geeft aan dat grote groepen mensen de inhoud relevant en kwalitatief hoogstaand vinden. Zo stijgt de populariteit van de website in zijn geheel. Hoe vaker een stuk tekst bijvoorbeeld wordt gedeeld of geretweet, hoe beter deze scoort op sociale relevantie. Dit is een duidelijke indicator dat waarschijnlijk meer mensen de inhoud zouden waarderen, waardoor Google de ranking verbetert.

8. Technische SEO factoren

Naast de inhoudelijke concepten die een invloed hebben op de prestatie van een website, zijn er ook enkele belangrijke, meer technische factoren. Deze spelen vaak iets meer een rol op de achtergrond, maar zijn desondanks wel significant. Kleine verschillen hebben soms grote resultaten tot gevolg. De drie belangrijkste zaken als het aankomt op de meer technische factoren van SEO:

  • Schema mark-up: Met een schema mark-up geef je Google extra informatie over je website, die het vervolgens in de zoekresultaten weergeeft. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de waardering qua sterren in combinatie met het aantal reviews dat een bepaald product op je website heeft.
  • Lengte URL: Een korte, bondige, maar toch volledige URL verbetert de SEO. Te lange URL’s vindt Google onduidelijk.
  • Sitemap: Het aanleveren van een sitemap biedt Google betere zichtbaarheid van de structuur van de website. Het functioneert als het ware als een plattegrond van waar alle informatie zich bevindt. Meer duidelijkheid betekent opnieuw een hogere ranking.

Leave your thought here

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

nl_NLDutch